MyCNews

18 July 2013

PAPA tetap mahu kos RM8,000 ambil amah

Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (PAPA) tetap akan mengenakan kos pengambilan pembantu rumah Indonesia sebanyak RM8,000 walaupun menimbulkan pelbagai kontroversi daripada orang ramai.

Presidennya, Jeffrey Foo, berkata pihaknya sedar selepas perkara itu diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, baru-baru ini, pelbagai reaksi diterima menyatakan rasa tidak puas hati terhadap kadar itu.

 
Tunggu keputusan rasmi


"Saya difahamkan kerajaan Malaysia akan mengadakan pertemuan dengan kerajaan Indonesia untuk menyampaikan kos struktur yang dicadangkan oleh negara ini dan jika perkara ini mendapat persetujuan Indonesia, satu pengumuman rasmi akan dilakukan oleh kerajaan.

"Oleh itu, pihak kami belum lagi menerima pengambilan pembantu rumah kerana masih menunggu keputusan rasmi oleh pihak kerajaan," katanya ketika dihubungi BH, semalam.

Kadar baru yang diperkenalkan oleh kerajaan itu merangkumi tanggungan majikan sebanyak RM6,200 sebagai kos pengambilan Perkhidmat Domestik Indonesia (PDI) dan RM1,800 yang boleh dibuat potongan gaji oleh majikan selama enam bulan
Share This

No comments:

Post a Comment

Designed By Blogger Templates