MyCNews

24 July 2013

Edaran Tan Chong Motor Sdn Bhd (ETCM) menyasar menjual 350 unit model Nissan Serena S-Hybrid serba baru sebulan.

Pengarah Pemasaran dan Perancangan Produk ETCM, Tan Keng Meng, berkata sasaran itu bersandarkan ciri menarik ditawarkan MPV hibrid pertama Malaysia itu yang dijangkakan menjadi antara model terlaris ETCM dalam kenderaan segmen MPV.
"Nissan Serena S-Hybrid serba baru yang diimport sepenuhnya dari Jepun ini memiliki penjimatan bahan api yang terbaik dalam kelasnya iaitu 15.2 kilometer seliter (km/liter), bersama ruang dalaman luas yang menawarkan sehingga 14 tempat duduk.


"Ia nyata pilihan ideal untuk pengguna MPV yang menghargai kapasiti lapan tempat duduk, utiliti yang inovatif dan keselesaan terbaik," katanya pada media selepas majlis pelancaran rasmi MPV hibrid pertama Malaysia, di Shah Alam semalam.

Harga atas jalan RM149,500

Setakat ini, ETCM menerima lebih 2,000 unit tempahan bagi Serena S-Hybrid yang dijual pada harga atas jalan iaitu RM149,500 menerusi pra pelancarannya baru-baru ini.

Tan berkata, pelancaran Nissan Serena S-Hybrid serba baru itu juga sejajar dengan polisi kerajaan dalam mempromosikan kenderaan hibrid dan kenderaan cekap tenaga di Malaysia.
Sementara itu, Timbalan Presiden Nissan Motor Asia Pasifik, Shinichi Koyama berkata, Nissan Serena S-Hybrid serba baru adalah satu contoh mengenai apa yang boleh Nissan lakukan dalam teknologi hibrid.

Sistem hibrid kompak

Rangkaian kuasa Nissan Serena S-Hybrid serba baru itu menampilkan sistem hibrid kompak yang terdiri daripada enjin petrol MR20DD empat silinder DOHC dengan CVVT berkembar dan kotak gear XTRONIC CVT generasi terkini bersama ciri Adaptive Shift Control (ASC).

Motor elektrik ECO menawarkan sumber kuasa yang cukup untuk membantu enjin dan proses janaan semula tenaga.

Sistem hibrid ini memiliki satu bateri tambahan untuk meningkatkan kapasiti penyimpanan bagi menjanakan kuasa ECO Motor.

Sistem S-Hybrid juga menampilkan sistem Idling Stop yang mematikan enjin secara automatik apabila kenderaan berhenti dalam kesesakan trafik.

Ciri ini membantu Serena S-Hybrid mencapai penjimatan bahan api yang mengagumkan ketika memandu di bandar. Enjin akan dihidupkan semula dalam tempoh 0.3 saat apabila pedal brek dilepaskan.

Enjin MR20DD itu mampu menghasilkan kuasa maksimum sehingga 147ps pada 5,600rpm dengan tork 210Nm pada 4,400rpm.

Sebagai tambahan, ruang dalaman Serena S-Hybrid juga adalah yang paling luas dan fleksibel dalam kelasnya. Ia mampu menempatkan sehingga lapan orang dan menawarkan 14 tempat duduk yang berbeza.

Pintu gelongsor berkuasa

Untuk masuk dan keluar dari Nissan Serena S-Hybrid juga sangat mudah dengan pintu gelongsor berkuasa di kedua-dua belah sisi kenderaan.

Hanya satu sentuhan pada pemegang pintu diperlukan untuk mengoperasikan pintu gelongsor yang menawarkan bukaan terbesar dalam kelasnya, iaitu selebar 802 milimeter dan tinggi 1,308 milimeter demi memudahkan urusan keluar masuk.

Nissan Serena S-Hybrid itu yang ditawarkan dengan empat pilihan warna iaitu ungu gelap, hitam, putih dan perak didatangkan dalam satu gred premium bersama gril hadapan dan bampar yang unik, rim aloi berukuran 16 inci yang dipadankan bersama suspensi sports dan kemasan dalaman berwarna gelap.
Share This

No comments:

Post a Comment

Designed By Blogger Templates