MyCNews

27 June 2013

NFCorp fail saman fitnah terhadap Rafizi

Kuala Lumpur: National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan Pengerusinya, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail memfailkan saman fitnah ke atas seorang pemimpin PKR dan sebuah portal berita berhubung kenyataan berkaitan pinjaman pembelian hartanah KL Eco City.

Writ saman terhadap Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli selaku defendan pertama dan Mkini Dotcom Sdn Bhd, pemilik portal MalaysiaKini selaku defendan kedua, difailkan melalui melalui Tetuan Wan Shahrizal, Hari & Co di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi, di sini 3 Jun lalu.
Semalam, Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Siti Nur Shafrida Hashim menetapkan 19 Ogos ini untuk pengurusan kes saman terbabit.


Beri tempoh 14 hari

Peguam Mohamad Salleh, Wan Shahrizal Wan Ladin, ketika ditemui, berkata pihaknya memberi tempoh 14 hari sehingga 2 Julai ini untuk Mohd Rafizi yang juga Ahli Parlimen Pandan dan Mkini Dotcom Sdn Bhd, memfailkan kehadiran di Mahkamah.

Beliau berkata, sekiranya kedua-dua defendan gagal berbuat demikian dalam tempoh ditetapkan, pihaknya akan memfailkan penghakiman ingkar terhadap mereka.

Dalam penyataan tuntutannya, Mohamad Salleh mendakwa, Mohd Rafizi pada 7 Mac tahun lalu, mengeluarkan kenyataan fitnah pada satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR berhubung pembelian hartanah KL Eco City dan berita itu disiarkan Malaysiakini pada hari sama.
Pengerusi NFCorp itu berkata, saman berkenaan difailkan kerana kerugian yang ditanggung beliau susulan pembohongan, penyebaran maklumat mengelirukan serta pendedahan maklumat sulit perbankan dan fitnah oleh defendan.

Mohamad Salleh menuntut ganti rugi am, teladan dan ganti rugi teruk, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah selain memohon perintah injunksi bagi menghalang defendan daripada terus mengelirukan dan menipu orang ramai berhubung isu pinjaman itu
Share This

No comments:

Post a Comment

Designed By Blogger Templates